fredag 27. mars 2009

Kan man bli avhengig av hva som helst?

Medier tilbyr endeløse muligheter. Men mediene har også skremmende mye makt. Nå som vi er vant til å få nyhetsoppdateringer fra hele verden hver dag, hva skulle vi gjort hvis dette plutselig tok slutt? Folk ville jo blitt helt hjelpesløse. Da kommer jo også medienes påvirkning inn, mediene styrer hva folk velger å tro på. Si for eksempel hvis det sendes på tv og radio at mennesker nå har vært på mars så vil folk tro på det. Har det vært på nyhetene er det jo uansett sant. Dette syns jeg er skummelt med tanke på at vi kanskje ikke lenger kan velge hva vi tror på samme måte som før mediene.

Men det er også folk som har mer konkrete avhengigheter. For eksempel kan facebook være en avhengighet. Også er det jo kjent at folk kan være avhengig av spill. Jeg har alltid likt å spille spill, men aldri følt at jeg har vært avhengig av det. Det har vært rett og slett et tidsfordriv, noe jeg kan finne på hvis jeg ikke har noe bedre å gjøre. Men en ting jeg er avhengig av er mobilen min. Hvis jeg glemmer den hjemme, eller er tom for batteri føler jeg meg helt isolert. Tanken på at folk kanskje prøver å få tak i meg er forferdelig. Det er jo ikke lenge sia folk bare hadde fast telefon. Dette greier jeg nesten ikke forestille meg lenger. Verden blei mye mindre da mobilen kom på banen. Før når man skulle avtale å møtes et sted måtte man virkelig vite hvor og når man skulle møtes. Man kunne ikke bare sende en melding og spørre om man kan utsette eller hva det skulle være. Altså er man kanskje mer avhengig av ting enn man sjøl oppfatter og tror.

Medier kan være veldig avhengighetsskapende. Jeg har hatt den følelsen av at jeg ikke har vært på facebook på altfor lenge og må inn å sjekke hva som har skjedd. Og mange har en avhengighet av nyhetene. Hvis man ikke får sett på nyhetene og blitt oppdatert på hva som skjer i verden så får man helt noia. Så det er kanskje like mye medieavhengighet blandt voksne. Mange har vel foreldre som blir skikkelig sure og nærmest deprimert hvis de går glipp av en episode av Hotell Cæsar. Generelt tar medier mer og mer over hverdagen til folk og det er naturlig av vi blir noe avhengig av mediene. Avhengigheten blir nok ikke mindre tydelig i fremtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar